Rákosníček Děčín, z. s.

Centrum pro pěstounské rodiny

O centru

NAŠE CÍLE

  • zvyšování kvality života všech členů rodiny
  • rozvíjení potenciálu všech členů rodiny a zvyšování jejich kompetencí
  • podpora dítěte a členů rodiny při životních změnách
  • pomoc při obnovení narušených funkcí rodiny
  • zprostředkování odborné pomoci
  • podpora rodiny při práci s životním příběhem dítěte
  • podpora bezpečných kontaktů dětí s jejich rodiči a příbuznými
  • podpora dětí a rodiny při sdílení svých přístupů, hodnot a zkušeností, sebereflexe
  • podpora při vytváření podmínek pro předškolní a školní docházku a přípravu dětí do školy
  • podpora při smysluplném trávení volného času dětí
  • podpora při zprostředkování spolupráce s dalšími organizacemi, které mohou přispět k naplnění potřeb dítěte

CÍLOVÁ SKUPINA

Základní cílovou skupinou jsou osoby pečující (pěstouni, poručníci) a osoby v evidenci (pěstouni na přechodnou dobu), děti jim svěřené do náhradní rodinné péče a jejich biologické děti. Dále pak biologické rodiny svěřených dětí a osoby blízké.

Dále je naší povinností poskytnout pomoc každému dítěti, které nás nás požádá o ochranu svého života a dalších svých práv, a to bez vědomí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte. Kontaktovat nás může telefonem, osobně, či e-mailem – viz kontakty.

Naše činnost je realizována na území obcí :

Děčín, Arnoltice, Benešov nad Ploučnicí, Bynovec, Česká Kamenice, Dobkovice, Dobrná, Dolní Habartice, Františkov nad Ploučnicí, Heřmanov, Horní Habartice, Hřensko, Huntířov, Janov, Jánská, Jetřichovice, Jílové, Kámen, Kunratice, Kytlice, Labská Stráň, Ludvíkovice, Malá Veleň, Malšovice, Markvartice, Merboltice, Růžová, Srbská Kamenice, Starý Šachov, Těchlovice, Valkeřice, Velká Bukovina, Verneřice, Veselé.

ZÁSADY NAŠÍ ČINNOSTI

  • Nejvyšší prioritou při poskytování služeb je zájem a blaho dítěte. Zájem dítěte je v souladu s čl. 3 Úmluvy o právech dítěte předním hlediskem, tzn. primárním klientem je dítě svěřené do náhradní rodinné péče, ačkoli dohoda o výkonu pěstounské péče se uzavírá s osobami pečujícími.
  • Při spolupráci s rodinami se důsledně řídíme zákony, především Úmluvou o právech dítěte a Zákonem o sociálně právní ochraně dětí.
  • Spolupráce s klientem je postavena na principu partnerství.
  • Zachováváme profesionální mlčenlivost týkajících se dětí i osob pečujících.
  • Respektujeme identitu každého člověka, jeho lidská práva a důstojnost.
  • Vždy se řídíme zásadou individuálního přístupu.

ZPŮSOB POSKYTOVÁNÍ

Každá rodina má svého klíčového pracovníka, který rodině zajišťuje doprovázení a koordinaci dalších služeb. Doprovázení probíhá vždy po předchozí domluvě, a to v domácím prostředí osoby pečující nebo v prostorách Centra pro pěstounské rodiny.

CO KONKRÉTNĚ NABÍZÍME

  • dlouhodobé doprovázení a pomoc – podpora sociálního pracovníka v minimálním rozsahu 1x za dva měsíce
  • individuální a rodinné konzultace – kdykoli po předchozí dohodě
  • zprostředkování služeb jiných organizací (nadace a nadační fondy, specializovaná pracoviště – SPC, SVP, školská zařízení a další zařízení sociálních služeb, zájmové a volnočasové aktivity)
  • osobní asistenci při jednání s úřady a institucemi (soudy, vyřizování dávek SSP, finanční záležitostí – dluhová poradna)
  • prostor a průvodce pro setkávání a sdílení zkušeností osob pečujících a dětí žijících v rodině
  • zprostředkování a organizování bezplatných vzdělávacích seminářů pro osoby pečující s možností širokého výběru (v době pracovního týdne v dopoledních i odpoledních hodinách, víkendové semináře a pobytové víkendové semináře, v případě potřeby i individuální vzdělávání)
  • zajištění odborného poradenství naším psychologem nebo terapeutem, v případě potřeby zprostředkování poradenství i jiných externích odborníků
  • zprostředkování a zajištění odlehčování osob pečujících v podobě celodenní péče v rozsahu 14 dnů (organizujeme příměstské tábory a využíváme nabídek organizací specializujících se na trávení volného času dětí)
  • zprostředkování a zajištění pomoci krátkodobé osobní péče o svěřené děti (využíváme asistenty nebo profesionální chůvy, zajištění probíhá v organizaci nebo v domácím prostředí rodiny)
  • podpora a pomoc při udržování, rozvíjení a prohlubování sounáležitosti dítěte s biologickou rodinou a osobami blízkými dle individuálních potřeb rodiny
  • organizování různých aktivit pro pěstounské rodiny dle aktuálních možností (výlety, společná setkání s programem)

DOPLŇKOVÉ ČINNOSTI A SLUŽBY

  • zážitková tělocvična (pro naše osoby pečující a děti jim svěřené zdarma)
  • dětská skupina Rákosníček a V Rákosí v Děčíně a Neposeda v České Kamenici
  • zájmové kroužky pro děti od 6ti týdnů do 12 let
  • volnočasové aktivity pro dospělé
  • vzdělávací semináře a workshopy
  • příměstské tábory
  • různé jednodenní akce pro děti a rodiny v průběhu celého roku (Skřítkiáda, Mikulášské setkání, divadelní představení pro děti apod.)
  • nocování dětí v Rákosníčku (víkendové přespávání dětí v prostorách organizace s tematickým zaměřením)

DOPROVÁZENÍ PĚSTOUNSKÝCH RODIN

 Jako osoba pověřená Krajským úřadem Ústeckého kraje  ve smyslu § 48 a násl. zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů jsme oprávněni:

  • Uzavírat dohody o výkonu pěstounské péče (§ 47b zákona).
  • Poskytovat výchovnou a poradenskou péči osobě pečující, s níž pověřená osoba uzavřela dohodu o výkonu pěstounské péče, při výkonu pěstounské péče a sledování výkonu pěstounské péče, pokud osoba pečující o tuto službu požádá, je pověřená osoba povinna výchovnou a poradenskou péči poskytnout.

POSLÁNÍ

Naším posláním je podpora a pomoc pěstounským rodinám tak, aby náhradní rodina byla pro dítě tím nejvhodnějším prostředím k naplňování jeho potřeb. Pomáháme rodinám v rozvíjení svého potenciálu, v prevenci nežádoucích jevů a podporujeme vzájemné vztahy mezi členy rodiny.

Novinky

Zábavné odpoledne pro děti

Dne 8. 11.2024. jsme pořádali pro děti v PP zábavné odpoledne. Děti si vyzkoušely zdolat překážkovou dráhu, poté jsme společně vyráběli na téma PODZIM a náš odpolední program jsme zakončili...

Třídíme snadno a hravě

Dne 5.10.2024 jsme pořádali pro děti v PP celodenní akci na téma TŘÍDĚNÍ ODPADU. Informace jsme pojali zábavnou formou, abychom zaujali i ty nejmenší. Nejdříve jsme si vysvětlili důležitost třídění...

Kouzelný den v muzeu

Dne 20. 1. 2024 jsme si pro děti v PP připravili zážitkový program. Dopoledne byla na programu prohlídka Muzea v Děčíně. Těšit jsme se mohli na výstavu panenek, lega a...

Přehled standardů sociálně-právní ochrany – Rákosníček Děčín, z. s.

Kompletní znění standardů pro výkon sociálně-právní ochrany (SPO) je osobám pečujícím po vyžádání k dispozici v tištěné verzi v kanceláří sociálních pracovníků (kancelář Centrum pro pěstounské rodiny).

Standard č. 1 – Cíle a způsoby činnosti pověřené osoby

Tento standard definuje poslání, cíle a zásady činnosti naší organizace, vymezuje cílové skupiny, s kterými pracujeme a také obsahuje pravidla vymezující možný střet zájmů zaměstnanců pověřené osoby a osob z cílové skupiny, včetně pravidel pro řešení těchto situací.

Standard č. 2 – Ochrana práv a chráněných zájmů

Organizace dodržuje práva pečujících osob i dětí jim svěřených dle Listiny základních práv a svobod. Ochranu práv a zájmů vnímá jako základní předpoklad profesionálního způsobu práce. Spolupráce probíhá v souladu s dodržováním základních zákonných, společenských a lidských práv.

Dokument obsahuje pravidla pro předcházení porušování základních práv a svobod, se stanovenými mechanismy k nápravě a postupy vůči zaměstnanci, který by se porušení základních práv a svobod dopustil. Dále má organizace písemně stanovené postupy pro předcházení zneužívání, zanedbávání a týrání dětí, včetně pravidel pro zjišťování a řešení těchto situací.

Standard č. 3 – Prostředí a podmínky

Pověřená osoba má vytvořené vhodné materiální, technické a hygienické podmínky dle rozsahu poskytovaných činností. Prostory organizace jsou v souladu s potřebami klientů (respektování soukromí,  důstojné, přátelské a bezpečné prostředí).

Standard č. 4 – Informovanost o výkonu SPO a činnosti pověřené osoby

Cílová skupina je informována o vykonávaných činnostech, kdo tyto činnosti vykonává , v jakém rozsahu a za jakých podmínek. Organizace má  vymezená pravidla a postupy stanovující, kdy lze cílové skupině poskytnutí sociálně-právní ochrany odmítnout, aniž by byla diskriminována. Stávajícím klientům i zájemcům o službu jsou předávány všechny důležité informace a kontakty, na koho se mohou obrátit.

Standard č. 5 – Podpora přirozeného sociálního prostředí

Pověřená osoba má stanovená pravidla a postupy při podpoře dítěte v přirozeném prostředí, tedy prostředí, kde žije či žilo před umístěním do NRP.  Podpora spočívá v udržování vazeb či jejich  navazování. V rámci toho osoba pověřená mapuje sociální prostředí, vztahy, zájmy a volno časové aktivity, rodinné vazby apod.).

Dokument dále obsahuje pravidla pro způsob a místo kontaktu dítěte s osobami dítěti příbuznými či blízkými a pravidla pro přípravu dítěte, osob pečujících, rodičů, nebo osob s dítětem příbuzných či blízkých  na kontakt.

Standard č. 6 – Personální zabezpečení

Organizace má stanovenou organizační strukturu s ohledem na rozsah poskytovaných činností. Má vymezený počet pracovních míst, kvalifikační a osobnostní požadavky na zaměstnance a také kompetence a povinnosti jednotlivých pracovníků.

Standard č. 7 – Přijímání a zaškolování zaměstnanců

Organizace má vymezená pravidla a podmínky pro přijímání a zaškolování nových zaměstnanců včetně pravidel pro působení osob, které nejsou s pověřenou osobou v pracovně právním vztahu (dobrovolník, stážista).

Standard č. 8 – Profesní rozvoj zaměstnanců

Dokument určuje způsob  hodnocení, podpory, finančního a morálního oceňování zaměstnanců a obsahuje postup při stanovení, vývoji a naplňování osobních profesních cílů, včetně individuálních vzdělávacích plánů pracovníků s ohledem na individuální potřeby další odborné kvalifikace. Plán profesního rozvoje vychází také z hodnocení pracovníka za uplynulý rok.

Standard č. 9 – Pracovní postupy pověřené osoby

Organizace má pro svou činnost s cílovými skupinami zpracovány pracovní postupy a metodiky, které zaručují řádný a odborný výkon SPO. Dokument  vymezuje roli pracovníka, jeho kompetence, odpovědnost a povinnosti.

Standard č. 10 – Dohoda o výkonu pěstounské péče

Organizace má písemně zpracovaná pravidla pro uzavírání, změnu a zrušení dohody o výkonu pěstounské péče, která obsahují zejména informace o osobách oprávněných k těmto úkonům, náležitostech dohody a postupu při uzavírání a jakým způsobem je klient s dohodou seznámen.  Dále se zabývá způsoby pro sledování naplňování dohody a pravidly pro hodnocení naplňování cílů dohody, včetně  zpracování plánu průběhu pobytu dítěte v pěstounské péči a vzdělávacích plánů zaměřenými na rozvoj kompetencí osob pečujících.

Standard č. 11 – Předávání informací

Dokument stanovuje pravidla a způsoby předávání informací mezi zúčastněnými stranami. Vymezuje, komu, jak a v jakém rozsahu je možné informace poskytnout.

Standard č. 12 – Změna situace

Organizace má stanovená pravidla, jak postupovat  v situací významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu dítěte v biologické nebo náhradní rodině. Tyto pravidla a postupy mají za cíl adekvátní přípravu klientů na změnu a efektivní řešení těchto situací.

Standard č. 13 – Dokumentace o výkonu SPO

Dokument obsahuje pravidla pro vedení písemné a elektronické spisové dokumentace, nakládání s informacemi a způsoby založení, uzavření a zapůjčení spisu. Také vymezuje možnost nahlížení do spisové dokumentace a pořizování kopií.

Standard č. 14 – Podávání a vyřizování stížností

Organizace má písemně zpracovaná pravidla pro podávání, vyřizování a evidenci připomínek, návrhů a stížností na kvalitu či průběh poskytování sociálně-právní ochrany. Dokument popisuje možné způsoby podání, na koho se obrátit, kdo a jak bude připomínku či stížnost řešit, jakým způsobem a v jaké lhůtě.

Standard č. 15 – Rizikové, havarijní a nouzové situace

Dokument definuje rizikové, havarijní a nouzové situace, které mohou nastat v souvislosti s poskytováním sociálně-právní ochrany a které mohou ohrozit bezpečnost pracovníků a klientů. Organizace má stanovené postupy pro řešení těchto situací, pracovníci procházejí školením.

Standard č. 16 – Zvyšování kvality výkonu SPO

Organizace má stanoven písemný systém pravidelné revize naplňování standardů kvality, průběžné kontroly a vyhodnocování způsobu výkonu sociálně-právní ochrany formou zjišťování zpětné vazby od cílové skupiny a dalších spolupracujících fyzických a právnických osob a institucí.

Připomínky, návrhy, stížnosti

1) Domníváte se, že došlo k porušení Vašich práv, či zájmů?

  • Právo na využití služby
  • Právo se svobodně rozhodnout
  • Právo na vyjádření svého názoru a jeho respektování
  • Právo na přístup k informacím
  • Právo na plnohodnotný život a kvalitní péči
  • Právo na rozvíjení identity
  • Právo na ochranu osobních údajů
  • Právo na kontakt s biologickými rodiči, přípravu na kontakt

2) Podejte nám stížnost na toto chování – osobám pověřeným na adresu naší provozovny (Provaznická 1168, 405 02 Děčín 1), nebo vhozením do anonymní schránky.

3) Naši statutární zástupci vyřídí Vaši stížnost ve lhůtě 30ti-dnů od podání, v ojedinělých případech až ve lhůtě 60ti-dnů. Poté Vám předáme či zašleme vyjádření.

4) Jestliže nebudete s vyjádřením spokojeni, můžete opětovně podat stížnost. Jestliže ani při druhém vyjádření Vám nebude způsob řešení vyhovovat, můžete se obrátit na tyto instituce.

* Bližší informace k podávání stížností naleznete ve standardu č. 14 – Podávání a vyřizování stížností, který je dostupný v provozovně osoby pověřené.

PRO DĚTI

1) Kdy můžeš podat stížnost?

  • Ubližuje ti někdo?
  • Vysmívá se ti někdo?
  • Bije tě někdo?
  • Nadává ti někdo?
  • Bere ti někdo věci nebo jídlo?
  • Rozbíjí ti někdo tvé věci?
  • Jsi s něčím nespokojený?
  • Dělá ti někdo věci, které nechceš?

2) Stížnost můžeš podat různými způsoby:

Můžeš vhodit stížnost v Mateřském centru Rákosníček do schránky na podněty, návrhy a stížnosti a nemusíš se podepisovat! A nebo můžeš zajít za sociální pracovnicí na oddělení sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). Sídlí v Podmoklech – DC 4, Magistrát města Děčín.

MŮŽEŠ TELEFONOVAT A NEBO NAPSAT E-MAIL:

MŮŽEŠ JÍT I ZA NĚKÝM JINÝM, KOMU DŮVĚŘUJEŠ A VŠECHNO MU ŘÍCT (teta, strejda, sourozenec, …).

3) Tvoje stížnost se bude řešit a ty obdržíš informaci o tom, jak se problém vyřešil.

To, co se ti nelíbilo, přestane!

Když nebudeš spokojen s vyřízením či vyřešením tvé stížnosti, můžeš říct, že se ti to nelíbí.
Potom bude stížnost projednána znovu.