- Ubližuje ti někdo?
- Vysmívá se ti někdo?
- Bije tě někdo?
- Nadává ti někdo?
- Bere ti někdo věci nebo jídlo?
- Rozbíjí ti někdo tvé věci?
- Jsi s něčím nespokojený?
- Dělá ti někdo věci, které nechceš?
Základní cílovou skupinou jsou osoby pečující (pěstouni, poručníci) a osoby v evidenci (pěstouni na přechodnou dobu), děti jim svěřené do náhradní rodinné péče a jejich biologické děti. Dále pak biologické rodiny svěřených dětí a osoby blízké.
Dále je naší povinností poskytnout pomoc každému dítěti, které nás nás požádá o ochranu svého života a dalších svých práv, a to bez vědomí rodičů nebo jiných osob odpovědných za výchovu dítěte. Kontaktovat nás může telefonem, osobně, či e-mailem – viz kontakty.
Naše činnost je realizována na území obcí :
Děčín, Arnoltice, Benešov nad Ploučnicí, Bynovec, Česká Kamenice, Dobkovice, Dobrná, Dolní Habartice, Františkov nad Ploučnicí, Heřmanov, Horní Habartice, Hřensko, Huntířov, Janov, Jánská, Jetřichovice, Jílové, Kámen, Kunratice, Kytlice, Labská Stráň, Ludvíkovice, Malá Veleň, Malšovice, Markvartice, Merboltice, Růžová, Srbská Kamenice, Starý Šachov, Těchlovice, Valkeřice, Velká Bukovina, Verneřice, Veselé.
Každá rodina má svého klíčového pracovníka, který rodině zajišťuje doprovázení a koordinaci dalších služeb. Doprovázení probíhá vždy po předchozí domluvě, a to v domácím prostředí osoby pečující nebo v prostorách Centra pro pěstounské rodiny.
Jako osoba pověřená Krajským úřadem Ústeckého kraje ve smyslu § 48 a násl. zákona č. 359/1999 Sb., o sociálně-právní ochraně dětí, ve znění pozdějších předpisů jsme oprávněni:
Naším posláním je podpora a pomoc pěstounským rodinám tak, aby náhradní rodina byla pro dítě tím nejvhodnějším prostředím k naplňování jeho potřeb. Pomáháme rodinám v rozvíjení svého potenciálu, v prevenci nežádoucích jevů a podporujeme vzájemné vztahy mezi členy rodiny.
Kompletní znění standardů pro výkon sociálně-právní ochrany (SPO) je osobám pečujícím po vyžádání k dispozici v tištěné verzi v kanceláří sociálních pracovníků (kancelář Centrum pro pěstounské rodiny).
Standard č. 1 – Cíle a způsoby činnosti pověřené osoby
Tento standard definuje poslání, cíle a zásady činnosti naší organizace, vymezuje cílové skupiny, s kterými pracujeme a také obsahuje pravidla vymezující možný střet zájmů zaměstnanců pověřené osoby a osob z cílové skupiny, včetně pravidel pro řešení těchto situací.
Standard č. 2 – Ochrana práv a chráněných zájmů
Organizace dodržuje práva pečujících osob i dětí jim svěřených dle Listiny základních práv a svobod. Ochranu práv a zájmů vnímá jako základní předpoklad profesionálního způsobu práce. Spolupráce probíhá v souladu s dodržováním základních zákonných, společenských a lidských práv.
Dokument obsahuje pravidla pro předcházení porušování základních práv a svobod, se stanovenými mechanismy k nápravě a postupy vůči zaměstnanci, který by se porušení základních práv a svobod dopustil. Dále má organizace písemně stanovené postupy pro předcházení zneužívání, zanedbávání a týrání dětí, včetně pravidel pro zjišťování a řešení těchto situací.
Standard č. 3 – Prostředí a podmínky
Pověřená osoba má vytvořené vhodné materiální, technické a hygienické podmínky dle rozsahu poskytovaných činností. Prostory organizace jsou v souladu s potřebami klientů (respektování soukromí, důstojné, přátelské a bezpečné prostředí).
Standard č. 4 – Informovanost o výkonu SPO a činnosti pověřené osoby
Cílová skupina je informována o vykonávaných činnostech, kdo tyto činnosti vykonává , v jakém rozsahu a za jakých podmínek. Organizace má vymezená pravidla a postupy stanovující, kdy lze cílové skupině poskytnutí sociálně-právní ochrany odmítnout, aniž by byla diskriminována. Stávajícím klientům i zájemcům o službu jsou předávány všechny důležité informace a kontakty, na koho se mohou obrátit.
Standard č. 5 – Podpora přirozeného sociálního prostředí
Pověřená osoba má stanovená pravidla a postupy při podpoře dítěte v přirozeném prostředí, tedy prostředí, kde žije či žilo před umístěním do NRP. Podpora spočívá v udržování vazeb či jejich navazování. V rámci toho osoba pověřená mapuje sociální prostředí, vztahy, zájmy a volno časové aktivity, rodinné vazby apod.).
Dokument dále obsahuje pravidla pro způsob a místo kontaktu dítěte s osobami dítěti příbuznými či blízkými a pravidla pro přípravu dítěte, osob pečujících, rodičů, nebo osob s dítětem příbuzných či blízkých na kontakt.
Standard č. 6 – Personální zabezpečení
Organizace má stanovenou organizační strukturu s ohledem na rozsah poskytovaných činností. Má vymezený počet pracovních míst, kvalifikační a osobnostní požadavky na zaměstnance a také kompetence a povinnosti jednotlivých pracovníků.
Standard č. 7 – Přijímání a zaškolování zaměstnanců
Organizace má vymezená pravidla a podmínky pro přijímání a zaškolování nových zaměstnanců včetně pravidel pro působení osob, které nejsou s pověřenou osobou v pracovně právním vztahu (dobrovolník, stážista).
Standard č. 8 – Profesní rozvoj zaměstnanců
Dokument určuje způsob hodnocení, podpory, finančního a morálního oceňování zaměstnanců a obsahuje postup při stanovení, vývoji a naplňování osobních profesních cílů, včetně individuálních vzdělávacích plánů pracovníků s ohledem na individuální potřeby další odborné kvalifikace. Plán profesního rozvoje vychází také z hodnocení pracovníka za uplynulý rok.
Standard č. 9 – Pracovní postupy pověřené osoby
Organizace má pro svou činnost s cílovými skupinami zpracovány pracovní postupy a metodiky, které zaručují řádný a odborný výkon SPO. Dokument vymezuje roli pracovníka, jeho kompetence, odpovědnost a povinnosti.
Standard č. 10 – Dohoda o výkonu pěstounské péče
Organizace má písemně zpracovaná pravidla pro uzavírání, změnu a zrušení dohody o výkonu pěstounské péče, která obsahují zejména informace o osobách oprávněných k těmto úkonům, náležitostech dohody a postupu při uzavírání a jakým způsobem je klient s dohodou seznámen. Dále se zabývá způsoby pro sledování naplňování dohody a pravidly pro hodnocení naplňování cílů dohody, včetně zpracování plánu průběhu pobytu dítěte v pěstounské péči a vzdělávacích plánů zaměřenými na rozvoj kompetencí osob pečujících.
Standard č. 11 – Předávání informací
Dokument stanovuje pravidla a způsoby předávání informací mezi zúčastněnými stranami. Vymezuje, komu, jak a v jakém rozsahu je možné informace poskytnout.
Standard č. 12 – Změna situace
Organizace má stanovená pravidla, jak postupovat v situací významných změn v životě dětí a rodin, včetně ukončení pobytu dítěte v biologické nebo náhradní rodině. Tyto pravidla a postupy mají za cíl adekvátní přípravu klientů na změnu a efektivní řešení těchto situací.
Standard č. 13 – Dokumentace o výkonu SPO
Dokument obsahuje pravidla pro vedení písemné a elektronické spisové dokumentace, nakládání s informacemi a způsoby založení, uzavření a zapůjčení spisu. Také vymezuje možnost nahlížení do spisové dokumentace a pořizování kopií.
Standard č. 14 – Podávání a vyřizování stížností
Organizace má písemně zpracovaná pravidla pro podávání, vyřizování a evidenci připomínek, návrhů a stížností na kvalitu či průběh poskytování sociálně-právní ochrany. Dokument popisuje možné způsoby podání, na koho se obrátit, kdo a jak bude připomínku či stížnost řešit, jakým způsobem a v jaké lhůtě.
Standard č. 15 – Rizikové, havarijní a nouzové situace
Dokument definuje rizikové, havarijní a nouzové situace, které mohou nastat v souvislosti s poskytováním sociálně-právní ochrany a které mohou ohrozit bezpečnost pracovníků a klientů. Organizace má stanovené postupy pro řešení těchto situací, pracovníci procházejí školením.
Standard č. 16 – Zvyšování kvality výkonu SPO
Organizace má stanoven písemný systém pravidelné revize naplňování standardů kvality, průběžné kontroly a vyhodnocování způsobu výkonu sociálně-právní ochrany formou zjišťování zpětné vazby od cílové skupiny a dalších spolupracujících fyzických a právnických osob a institucí.
* Bližší informace k podávání stížností naleznete ve standardu č. 14 – Podávání a vyřizování stížností, který je dostupný v provozovně osoby pověřené.
Můžeš vhodit stížnost v Mateřském centru Rákosníček do schránky na podněty, návrhy a stížnosti a nemusíš se podepisovat! A nebo můžeš zajít za sociální pracovnicí na oddělení sociálně-právní ochrany dětí (OSPOD). Sídlí v Podmoklech – DC 4, Magistrát města Děčín.
MŮŽEŠ JÍT I ZA NĚKÝM JINÝM, KOMU DŮVĚŘUJEŠ A VŠECHNO MU ŘÍCT (teta, strejda, sourozenec, …).
To, co se ti nelíbilo, přestane!
Když nebudeš spokojen s vyřízením či vyřešením tvé stížnosti, můžeš říct, že se ti to nelíbí.
Potom bude stížnost projednána znovu.
